الاثنين، مارس ٢٦، ٢٠٠٧

ورقة قديمة

زمان .. من ييجى خمس سنين كده ... كنت لسه فى ثانوى .. كنت لسه باتعلم أعمل مواقع انا و اصحابى .. مواقع مجانية .. قلنا ها نشترك كلنا " انا و احمد مجدى و احمد النحال " فى عمل موقع دينى .. و كنا ها نسميه موقع الدعوة .. مش عارف إيه اللى حصل أيامها خلى الموضوع يتلغى .. يمكن الإهمال أو الكسل .. الله أعلم ..المهم إنهم أيامها كلفونى أكتب كلمة الموقع .. الكلمة اللى ها تتحط فى صفحة البداية يعنى ..قعدت تلاتيام أجهز فيها .. و قعدت اكتب مسودات كتييييييييير اوى .. اوى .. النهاردة بالصدفة لقيت فوق الدولاب مسودة من المسودات دى ... فكرتنى بأيام جميلة فاتت و مش هاترجع تانى ..فكرت أعرض عليكم الكلمة اللى كنت كاتبها .. هى أكيد فى صورتها النهائية ماكانتشى كده .. أنا ناقل من المسودة .. بس يارب تكون كويسة كده و تعجبكم ..
--------------------------------------------
اصدقائى ..
إخوانى ...
يا كل من يسمع .. و يعقل..
إسمعونى ..
إقرءوا قلبى ..
إفهمونى...
نداء القبر عال ..
و نداء لذات الدنيا خفيض..
ولقد جئنا نلبى نداء القبر .
و ندعو إلى تلبيته..
جئنا..
نزرع و ننزع..
نزرع الامل ...
و ننزع الالم..
نبشر و نيسر ..
نجمع ولا نفرق ..
نهدى - بإذن الله - ولا نضل..
نعقد عليكم الآمال يا شباب فى حمل الأمانة ..
تلك الأمانة التى أبت الأرض و الجبال أن يحملنها و حملها الإنسان
تلك الأمانة التى تحتاج إلى جيل ايمانه راسخ لا يتزعزع ..
و نشاطه متقد لا يتوقف ..
و ثقته فى الله لا تذبل او تضعف..
اخوانى ...
إنكم جيل ينتظره العالم و الدنيا قاطبة ..
جيل .. اطاعوا الله و رسوله .. فأحبهم الله و رسوله
جيل ... يمتاز بالخلق الفاضل ...
و الطهر الكامل ...
و العفة و النقاء..
اخوانى .. إن الإسلام- انتم - هو حلم الإنسانية الخالد ..
جاء ليحرر الناس من عبادة العباد إلى عبادة رب العباد..
تلك العبادة التى تستقيم فيها الأقوال و الأفعال بوازع من قلب و ضمير..
و لا تستثنى من ذلك النيات ايضا..
إخوانى .. إن الشباب قوة ..
و القوة هى أن تكون لك فى الحياة كلمة تسير فى ظلها و تحت رايتها..
و لتكن كلمتك اخى العزيز ..
" قل إن صلاتى و نسكى ومحياى و مماتى لله رب العالمين "

هناك ٤ تعليقات:

أحمد سلامــة يقول...

حلوه النزعة الايمانيه الصافية اللي فيها دي يا أبو حمزة
ايه المشكلة لو اتلميتو انت و اصحابك تاني وواصلتو
الفكره حلوه بردو
وربنا يوفقكم

قصاقيص يقول...

Be Creative
مادم حلمكم كانت بوادرة حلوة كده ليه ماتكملوش اللي خططتوا ليه زي ماسلامة بيقول؟؟!!!!؟

الاسطى يقول...

ياااااااااه . ياريتنا نعرف نرجع تانى يا احمد .. بس المشكلة إن كل واحد فى وادى دلوقتى ..
بعدنا كتير ..
و الله يا مى انا اتمنى جدا اننا نرجع تانى .. لكن مش كل اللى بنتمناه بيحصل ..
للأسف

Unknown يقول...

انا قريتها قبل كده يا أحمد
هى حلوة ب قلتلك بشروا ولا تنفروا
لو عايز تجذب حد لحاجة كلمة باللين فهمه مميزات الحاجة لكن متهددهوش
وانا عارفة انها من 5 سنين بس بسبلك كومنت على كل حاجة بقراها
semsem