الاثنين، نوفمبر ٢٤، ٢٠٠٨

فضفضة .. باروكلى ... إدعولى

باركولى ...
أولا الحدث اللى هاتكلم عنه هو إنى أخدت تأجيل من الجيش
و دا جه من بق سبع .. انا مواليد 14/9/1986 ... مواليد سنة 87 كلها أخدوا تأجيل .. و جه على سنة 86 بقى إتوصى بيها بجد .. قاللك شهر واحد كلهم لابسين .. و انتين كله .. و تلاتة .. و اربعة .. و خمسة .. و ستة .. و سبعة .. و تمانية ... كل دا و انا بانهار تدريجيا و باقول حد يسكت الراجد عديم الرحمة دا ... كل دا و انا فى حالة نفسية و عصبية مالهاش ملامح .. و بعدين قال شهر تسعة . من يوم 2 لحد يوم 7 ... و من يوم 17 لحد يوم 27 .. انا ساعتها كان ها يغمى عليا من الفرحة .. و الله حضنت و بوست ناس كتيييرة اوى ماعرفشى حتى إسمهم إيه .. مش عارف إيه وجه الفرحة فى اللى حصل دا ..
هو أنا ممكن أفرح لأنى أولا إختصرت سنة كاملة - أو تلاتة - كانت هاتضيع منى فى الهوا كده و انا محتاج لكل دقيقة فى عمرى من النهاردة .. يمكن كمان أفرح علشان الجيش طبعا تعب و شقا و مرمطة - إسأل مجرب - .. و انا سائل كتير أوىىىى .. و كمان ممكن علشان الحرية ... طبعا لو دخلت الجيش مش هاعرف أروح ولا آجى ولا أسافر ولا أخرج ولا أى شىء ...
يمكن كمان أفرح علشان الدنيا دلوقتى مفتوحة قدامى على مصراعيها .. أفتش على الرزق و أدور عليه فى كل شبر .. و أروح و آجى و أجرب و أتعلم .. و أكون نفسى بتعبى فى شغلى ... الى جاى أكيد أصعب .. لكن أنا من جوايا عارف إنى " أنا له " ... وبأمر الله بوجود القدرة ... يبقى كل شىء سهل وفى إيديا ... أنا شقيت كتير ... و تعبت كتير .. أكتر مما يتصور أى حد .. و شغلى فى الورشة بجد كسر نفسى و عودنى إنى أقدر أتعايش مع أى وضع .. و أقبل أى ظروف ... و أتكيف مع أى صعوبة ممكن تقابلنى فى أى مكان هاروحله ... بالتأكيد أنا مش هاقدر أكمل شغل فى الورشة .. لأنى لابد أدور على دخل أحسن من كده ... فرصة أحلى من دى .. هى أكيد ورشتى و مفتوحالى فى أى وقت ... لكن أنا نفسى فى حاجة أحسن .. و دا أكيد من حقى ...
عموما ... أنا قلتلكم تباركولى ... لكن الأهم من كده .. و بجد .. إنكم تدعولى ... لأن اللى جاى مش سهل أبدا ...
أبدا

هناك ٦ تعليقات:

نـــــور يقول...

ربنا يهديلك الاحوال يارب
الف مبروك
ماتخافش خد بالاسباب واعمل
وانا لا نضيع اجر من احسن عملا

قصاقيص يقول...

لولولولىىىىىىىىىىى
مبروك ...مليون مبروك يا احمد
بص انا نازلة الزقازيق كمان يوم لو مالقيتش البيبس بتاعي مستنيني من أول شيبه هزعل منك
ههههههههه
مبروك ياجميل

الاسطى يقول...

حبيبة .. أهلا بيكى ... منورانى ...
صدقينى .. كله على الله .. بس الأخذ بالأسباب بردو أهم شىء .. السعى ..
على المرء أن يسعى .. و انتى عارة الباقى بقى

الاسطى يقول...

مى .. العزيزة جدااااا مى ... منورانى و مكترانى ... و ربنا يباركلى فيكى يارب ..
و ما تحمليش هم يا ستى ... الطريق كله ها يترش عصير قصب و سوبيا من أول النخاس و انت جاى ..
بس انتى تنوى ..
تحياتى

رئيس التحرير يقول...

الاسطي احمد
ابارك لك انفراج ضيق بنفسك ...وما اتوقع انك فرحان علشان ما ها تخدمش جيش بلدك...انت فرحان من اجل اشيائ اخري ...
احمد الاسطي ...انا حبيتك من كلامك وصدقك...باين عليك طيب وابن حلال ..يا شرقاوي ...
الف مبروك وشيد حيلك شد

الاسطى يقول...

العزيز رئيس التحرير .. هى الزيارة الأولى و يارب ماتكونشى الأخيرة ..
و ألف شكر ليك على اتطراءك الريقي ..
نورتنى بجد ..
و تحياتى ليك