الجمعة، يونيو ٢٠، ٢٠٠٨

أيـــا قلـب

أيا قلب طر فى ثنايا السحاب ..
و حلق بعيدا بجو السماء ..
و لا ترجعن لأرض الهموم ..
ولا تسمعن لذاك النداء ..
أيا قلب فارق دروب الحيارى ..
إلى كم تقاسى صنوف العناء ..؟
و ما الحزن يا قلب إلا رداء ..
فحتام تبقى بذاك الرداء .؟
تباعد و دع عاشقا لا يبالى ..
ولا ترتجيه .. فبئس الرجاء
عشقناه عمرا إلى أن علمنا ..
بأن الهوى يذهب الكبرياء

أيا قلب ِطر فى ثنايا السحاب ..
و خذنى بعيدا أحلّق معك ..
إلى كم ستبقى أسير العذاب ..
تناجى حبيبا فلا يسمعك ..
و قد كنت يا قلب تبغى خليلا ..
فلما أتاك مضى يخدعك ..
فكنت كمن ذاق جوع الصحارى ..
تناولت عجلا .. فما أشبعك ..
أيا عاشقا فى رحاب الليالى ..
تباعدت عنه .. فما أرجعك ؟
ألا انصت لنصحى و فارق هواه ..
وودع عذابات من ودعك ..
أيا قلب فانشد بلادا بعيدة ..
تكفكف على أرضها أدمعك ..
ولا ترتجى منه عمرا سعيدا ..
ولا تحسبن الهوى ينفعك ..

تعبت و كلت جناحاك فاهبط ..
و عد فى أمان إلى مخدعك ..

هناك ٩ تعليقات:

نـــــور يقول...

زى العادة برمى التماسى..........
كلام جميل يااحمد وزى عادتك مظبت الدنيا لكن ليا شوية ملاحيظ كدا يعنى ترخيم زى عادتى....
اولا جامده جدا حكاية وودع عذابات من ودعك دى لانه فعلا مايبقاش يستاهل غير كده واشترى نفسك من بعده لانها تستاهل انك تشتريها وتكرمها

ثانيا بقى انا مش موافقة خالص على انك تهرب وتروح بلاد بعيدة لانك المفروض تقف على ارض صلبه وتواجه الموقف وبقوة بالعكس وبفخر لانك انت الاصيل اللى اتبعت مش قليل الاصل اللى بعت

ثالثا على الرغم من عظمة احساس وموقف الجزء التانى الا انى حسيت انه ناقصه شوية تنسيق منك او محتاج تراجعه شويه كنت هتصيغ احساسه احلى من كده بكتييير انا متاكده

على كل تحية جامده منى ليك يابوحميد ومزيد من التوفيق يارب

aya يقول...

احمد باشا
بص انا ليه تعليق علي القصيده دي اولا هيه احساسها عالي اوي اوك يعني انا وصلي اد ايه بطل القصيده دي اتعذب واتالم يعني انت عرفت توصل الاحاسيس
ثانيا في مشكله انا حاسه انها مش مترتبه بص انا مليش في الشعر اوي او خالص بس حاسه انك انت بالذات كانت ممكن تكتبها باسلوب اجمد من كده او مرتب شويه
بص احاسيسها عاليه اوي
بس اقراها مره تانيه بتاني كانك ناقد وظبط الي فيها او الي هتشوفه عايز تظبيط
وبعدين علي راي حبيبه ليه لازم انت الي تهرب هوه انت عملت مصيبه ولا حاجه لا سمح الله دانت يا عيني الغلبان الطيب والي سابتك هيه اي شريره يبقي الشرير هوه الوحش وهوه الي يمشي مش انت الي تطلع تجري عشان مش عايز تتعذب او تتالم لا بالكعس حاسه انه لازم يدوس علي الجروح ولو واجه المشكله بمرورالوقت هينساها لا نها اصلا مش تستاهل وبعد كده هيه الي اكيد هتندم
طبعا انا بتكلم عن القصيده
اخر حاجه ومن غير زعل؟
اشمعني عجلا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الاسطى يقول...

العزيزة حبيبة .. يادى النور يادى النور .. انتى خليتينى إبتديت أحس إن المدونة متراقبة ولا إيه ..؟ إسمعنى انتى يعنى اللى بتعلقى أول واحدة .. ماتدى فرصة لغيرك "وش بيضحك " ..
لازم يكون فى تكافؤ فى الفرص ..
على فكرة القصيدة ما فيهاش تشتت ولا حاجة .. أساسا أنا كتبتها مرة واحدة و انا قاعد فى نص ساعة تقريبا .. راجعيها تانى و حاولى تتخيليها كمأحداث هاتلاقيها ماشية ورا بعضها "درجن درجن " .. كمان إزاى يعنى ما أسيبشى الأرض إذا كانت بتفكرنى بواحدة مش كويسة ضيعت جزء كبير من عمرى بحبها و فى الآخر تطلع " أى كلام " هى ممكن يعنى تكون عارفة انها وحشة ..؟
مافيش حد بيقول على نفسه انا وحش يا ماما ..
نورتينى ..
و تحياتى

الاسطى يقول...

توتا ... اله عليكى يا مظبطانى .. منورانى و ربنا ... و كلامك جميل ..
بس عايز أقولك ما تتأثريش بتعليق حبيبة علشان الكلام اللى قالته و الله مش صصح .. صدقينى ..
و بعدين عجل بالذات علشان أبينلك هى كانت كبيةر أد إيه فى عنيا .. و طلعت ولا حاجة .. فاهمة ولا نقول كمان ؟.
أكيد فاهمة طبعا
نورتينى مرة تانية

الاسطى يقول...

حبيبة .. حبيبة ..
الموضوع الجديد بتاعك الى اسمه راجل و اتنين ستات عاجحبنى و عايز أعلق عليه و مش عارف .. هو انتى قافلة التعليقات ولا إيه ..؟ مش عارف الصراحة .. بس شوفى كده

aya يقول...

يمكن تعليقي شبه حبيبه شويتين بس اصلي انا كمان حسيت كده طبعا مش معني كده انها وحشه لاسمح الله لا ياباشا بس انا فاهمه انت كتبت عجلا ليه بس حاسيتها غريبه في الموضوع مش اكتر
بس عموما مش محتاج اني اقولك اد ايه كتاباتك بتعجبني بالذات متردد دي تحححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححححففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففه

نـــــور يقول...

والله يااحمد مش عارفه ايه المشكله دى
انا مش قافله التعليقات ولا حاجة
والضبط بتاعها مظبوط تمام
وظاهر على مدوناتى التانيه مش عارفه اشمعنى دى يعنى؟؟
عموما انا نزلت شات بوكس احتياطى لحد مااصلح المشكلة دى وبما انك اقدم منى فى التدوين ممكن تقولى المشكله دى تبقى ايه لانى احترت فيها بصراحة.

وبعدين انت ازاى تقول لتوتا ان كلامى مش صح؟؟؟ - وش متعفرت-

وبعدين يااستاذ انا ضايفه مدونتك عندى واول ماانت بتعمل فيها اى تعديل جديد بتقوم ظاهرة عندى فى اول المدونات فبعرف انك نزلت جديد واجرى ازورك ...فهمت يافالح؟؟؟؟

-lol-سلاماتى يااحمد

الاسطى يقول...

يا مراحب يا توتا للمرة التانية ..
أما بالنسبة لسعادتك يا أخت حبيبة و الختمة الشريفة ماعرف إيه المشكلة اللى عندك و بعدين انا ممكن أكون أقدم منك لكن ليس المسئول بأعلم من السائل يعنى ..
تحياتى للجميع

نـــــور يقول...

باركلى يابو حمييييييد المشكله ربنا حلها من عنده واتصلحت ورينا بقى تعليقاتك الجامده ياعسل علشان انا منزله الموضوع ده للخناق ..قصدى للمناقشه
جوووود باااااااااااى