الأحد، يونيو ١٥، ٢٠٠٨

خيــــــــال ... أكرهه


خيـــــال صاغ أحلامى .
. و دوما كنت أنشده
فحينــــا كنت ألقاه ..
و أحيانا أطارده ..
خيــــال كنت امدحه ..
و أشعارى تمجده
خيــــال كان يأوينى ..
و تطعمنى موائده
خيــــال كان يأسرنى ..
يضللنى .. فأرشده ..
خيــــال كان يقتلنى ..
و يحزننى .. فأسعده..
خيــــال خلته نور ..
و فى الظلماء أقصده.
.خيــــال عشته عمرا ..
أقبل بالمنى يــــده
خيــــال كنت أنسجه..
و أرسم من دمى غده
خيــــال كنت أعشقه ..
و يكفر بى .. فأعبده
خيــــال صرت أكرهه ..
و ألعنه .. و أرفضه
خيــــال لن يضللنى ..
علمت الآن مقصده
خيــــال لن أصدقه ..
و يوما سوف أطرده
سأقتل ذا الخيال كما
يبيــــد العبد سيده

هناك ٦ تعليقات:

كرانيش يقول...

حلو الكلام
ماشاء الله عليك الوزن تمام جدا
ولا غلطه ده دليل على انك سميع
القصيده معقوله
بس التكرار عمره مابيفيد المعنى ويوضحه ويؤكده زى ماكانوا بيضحكوا علينا زمان
التكرار بيحسسنا بالملل والخنقه وبيخلينا مانكملش القصيده بالذات للى لسه فى البدايه

فهمان عليّه؟؟

عالعموم شاعر جيد بالقراءه والاستماع للشعر بغزاره ستكون أجود ان شاء الله

نـــــور يقول...

ماشاء الله عليك ..كلامك كويس بس ليا ملحوظتين
الاولى انى حسيت ان فى كلام انت جايبه لحفظ وحده الوزن
والتانيه انى شم بتفق معاك خالص فى حكايه اعدام الخيال دى
لانه مهما كان خيالك اطلقله العنان
سيبه يقول اللى يقوله ويروح مكان مايروح.
دى زيارتى الاولى وان شاء الله مش الاخيرة
ومزيد من التوفيق يابتاع الزقازيق زيى

الاسطى يقول...

حبيبة ... نورتينى و شرفتينى بزيارتك الأولى و إن شاااء الله يارب ما تكونشى الأخيرة .. عايز أقولك انا كمان مش راضى عن القصيدة دى .. لكن فى الفترة اللى فاتت الشعر ماكانشى مطاوعنى خاالص خالص .. انا أحسن من كده كتير صدقينى .. إقرى المواضيع القديمة عندى و تعالى تانى علقى و قولى رأيك ..
تحياتى ليكى ..

الاسطى يقول...

كرانيش ... ياللى لسه ما اعرفشى إسمك لحد دلوقتى :) .. كلامك كله فى الجون .. و لو تشوفى تعليقى على رد حبيبة تلاقينى انا كمان مش راضى عن القصيدة دى .. لكن هى فكرة جت و راحت و انكتبت فى وقتها و حينها .. اقرى القديم و تعالى علقى .. و الجديد بأمر الله هايكون أجمل ..
تحياتى

كرانيش يقول...

اه انا فعلا.. انت كنت حاضر الندوه دى

وكويس انك لسه فاكر القصيده

ميرسى ليك

الاسطى يقول...

ازاى بقى ..؟ دا اقل واجب .. إنى أفتكر الكوسة اللى كانت موجودة يومها تقوليش متفقين على كل حاجة ..؟
سورى
مش باتكلم عن حضرتك نهائى و كتاب الله ..
إنما انا يومها حسيت إنها كوسة ..
و لهذا لقاء آخر ..
تحياتى