السبت، أبريل ٢٦، ٢٠٠٨

أنا .. و بابا .. و الحاجة الساقعة

أحداث هذه القصة واقعية تماما ...و الفاصل بين كل مشهدين هو 24 ساعة فقط لا غير
المشــــهد الأول
***
أنا و بابا و أيمن اللى شغال معانا فى الورشة ..
المكان .. الورشة ..
الزمان .. العصرية كده ..
***
بابا : حلوة أوى الكفتة اللى جبتها دى يا أحمد .. روح هاتلنا إتنين حاجة ساقعة بقى علشان نهضم
أنا أتوجه لمحل " بيسو بتاع الكشرى " و أحضر زجاجتين ( سفن أب ) صاروخ ..
و اعود مرة أخرى للورشة ..
أنا : إتفضل يا اسطى محمد ... اتفضل يا اسطى أيمن
بابا : يا احمد بلاش تجيبلنا سفن أب دى تانى انا زهقت منها .. ابقى غير المرة الجاية مش كل مرة يعنى سفن أب ..
أنا : حاضر يا سيدى .. المرة الجاية أجيبلك غيرها ..
****
المشـــهد الثانى
***
أنا و بابا
المكان .. البيت
الزمان .. بعد نص الليل
أنا عائد لتوى من الخارج حيث أقضى السهرة دائما مع أصدقائى
بابا : قبل ما تغير
هدومك و النبى ياحمد روح هاتلى إزازة حاجة ساقعة لاحسن لسه متعشى و عايز " أبلّع "
.. أنا : حاضر يا سيدى .. عايزها إيه ..
بابا : اللى تجيبه ياعم أحمد انا مش بادق ...
أنا أتوجه لأقرب سوبر ماركت و أحضر زجاجة " بيبسى " صاروخ أيضا .. ثم أعود للمنزل و أعطيها للحاج ..
بابا : يا ابنى انت مش لاقى غير البتاعة المقرفة دى اللى تجيبها ..؟ دى طعمها وحش أوى ..
انا : خلاص هات أرجعهالك إحنا لسه مش فتحناها ..
بابا : خلاص خلاص ياعم انت هاتفضل رايح جاى ..؟ هاشربها بقى و أمرى لله ..
****
المشـــهد الثالث
***
أنا و بابا
المكان .. الورشة
الزمان .. المغربية كده ..
أيمن روح النهاردة بدرى علشان رايح يكشف على مراته
علشان حامل
..بابا : ماتروح تجيبلنا ازازتين حاجة ساقعة انا و انت يا احمد كده تطرى على قلبنا .. انا ريقى ناشف
..أنا : ماشى يا سيدى .. هات الفلوس .. عايزها إيه بقىىىىىىىى
بابا " بمنتهى الود " : اللى هاتشرب منه هاشرب منه ياعم أحمد ..
انا : لأ و النبى قوللى عايزها إيه علشان ماترجعشى تانى تقولى مش عايزها
..بابا " بتهريج " :عم أحمد اللى انت تجيبه أنا مش هاقوللك عليه لأ
..أنا : يعنى عايزها إيه ياعم الحاج و النبى الله يخليك ...
بابا : ماخلاص يابنى انا مش ناقصك بقى .. روح هات أى حاجة مش تعمللى فيلم ..
أنا أتوجه لمحل " بيسو بتاع الكشرى " و أحضر زجاجتين ( ميرندا ) صاروخ أيضا .. و أعود للورشة ...
أنا : إتفضل ياسطى محمد .. حلو كده ..؟
بابا : إيه دا ..؟ يابنى دانا مش باكره اد البرتقان ..
أنا " ألطم " : يعنى أخترعلك مشروب خصوصى يعنى ولا إيه بقىىىىىىىى ..؟
****
بابا ..
أبوس إيديك ..
إرحمــــــــــــــــــــــنى

هناك ٤ تعليقات:

aya يقول...

مش عارفه محدش علقلك علي البوست ده ازاي بجد مش عارفه ضحكني اوي بس بابا مش بياخد باله انك بتغير النوع كل مره

الاسطى يقول...

اهلا توتا نورتى مدونتى المتواضعة و انا يمكن مش بازور الناس كتير لذلك مش فى ناس بتزورنى كتير لكن أكيد طالما جيتى عندى يبقى لازم هازورك إن شاء الله ..
نورتينى مرة تانية

قصاقيص يقول...

بلاش ظلم يا احمد
لسه فيه انواع كتير
فيه شويبس صودا ويوسفي
وفيه بيريل وفيروز بانواعها
ولادك من حقه يمارس حقه في الاختيار
........
وش بيطلع لسانه

الاسطى يقول...

أهلا مى نورتى الموضوع ..
بكل بساطة انا بقيت أقولله " عايز حاجة ساقعة " روح هات لنفسك
منتهى قلة الأدب و الذوق ..
لكن هو دا الحل ..
و نورتينى مرة تانية