الثلاثاء، مايو ١٣، ٢٠٠٨

سيدتى

سيدتى ..
قد تقرأين قصيدتى ..
قد تبصرين بها نهاية قصتى ..
قد تعلمين اليوم أنى مستقيل .
.مادام لى فى القلب أكثر من بديل ..
فأنا دخيل ..
و انا احاذر أن أكون أنا الدخيل .
.فاليوم أعلن توبتى عن كل إحساس جميل ..
أنوى الرحيل ..
لابد لى أن أنسحب ..
هذا - بحق - ما يجب ..
و كفاك - يا ذات العيون الساحرات - من اللعب
.يكفيك أنى كنت عندك خير شاعر ..
يكفيك إحساسى الذى أخفيته من دون ساتر ..
يكفيك جرحى باللقا .. و الجرح غائر .
.ماتت بقايا الكبرياء ..
و سلاسل الدمعات فوق الوجنتين ..
كخيوط نار من عدم ..تبغى البقاء ..
قلبى يخاصمه الضياء ..
لا تعزفى لحن التضرع و الخجل ..
كم من جبان يرتدى ثوب البطل ..
يا دوحة العشق الكبير..
..كم دمعة لك فى الضمير
..الوقت حان لتسمعى بيتى الأخير
..الجرذ جرذ دائما
..حتى و إن عشق الزأير

هناك ٩ تعليقات:

قصاقيص يقول...

بجد يخرب بيييييت جمال القصيدة دي بجد
ايه الابداع ده ياعم احمد
ياعني لاعاميه مدينا فرصه ولا فصحي مدينا فرصه دي بجد حرام عليك
وقالي ايه عايزني ارجع ادون....ياشيخ حرام عليك عاوزني ارجع عشان احس بالعجز ولا ايه
بص ياعم احمد انا هسيب الشعر خاااااالص
ماهم برضوا بيقولوا:غدي العيش لخبازه
وانت بجد خباز ولا اشطر
.........
سلام وبجد فرحت خااالص بالقصيدة دي بالذات
فكرتني بجويدة وانسيابيته
ماتزعلش اني بقول فكرتني بفلان...انا عن نفسي بحسه شئ رائع اني افكر حد بعلم من اعلام الشعر

soma يقول...

انت بجد على طول بتتحفنى بشعرك

والله يا احمد انت لازم تكمل وتحترف وهتوصل بسهوله عشان كلامك ملوش حل بجد (والله كلامى مفيهوش نقطة مجاملة)

ربنا يوفقك ويثرى قلمك دايما وأشوف كتبك بتتباع فى المكتبات ;)

الاسطى يقول...

سعيييييييد جدا برجوعك يامى ..
سعييييد جدا بكل حرف كتبتيه فى تعليقك على موضوعى المتواضع ..
مبسوط أوىىىى إنك هنا تانى .. بتقرى و تعلقى ..و كمان موضوعى عاجبك ..
خليكى موجودة دايما يامى .. ما تغيبيش تانى بقى ...
بجد بتتركى فراغ خطييير أوى و ماحدش بيقدر يملاه ..
أبدا

الاسطى يقول...

العزيزة - أوى - سومة ..
غيبتك طولت أوى المرة دى ..
أوى ..
و مابقيتشى باعرف أتكلم معاكى زى الأول خالص
ليه يا بنتى ..؟
إرجعى تانى بقى ..
تحياتى ليكى

غير معرف يقول...

بجد بجد ومن مش هتكلم اكتر من انها رووووووووعة وانا حساها اوى وقلتلك راى قبل كدة بس حسة فيها حاجة كدة هبقى اقلك عليها لما نتكلم

الاسطى يقول...

من غير ما تقولى على الحاجة اللى انتى حساها يا سمر ...
إحساسك فى محله
صدقينى

aya يقول...

طبعا بعد التعليقات الجامده الي وصلتك دي يا عم احمد محدش قدك بس بجد والله انا قريت القصيده اما مكنش عليه ولا تعليق تقريبا كنت لسه كاتبها وقلت والله لو محدش علق عليها يبقي محدش بيفهم معلش يعني وكتبت تعليق بتاع كتيييييييير اوي بس موصلش المهم انتا ايه حكايتك بالظبط انت بتدرس ايه ماشاء الله عليك ربنا يزيدك بجد تحففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففه

الاسطى يقول...

اهلا توتا نورتى المضوع و نورتى البلج كله ..
انا بادرس فى رابعة آداب فرنسى جامعة الزقازيق
و صدقينى انا مافيش ناس كتير بتزورنى و بتعلق عندى علشان انا مش بازور حد كتير و قليل أوى لما باسيب كومنت عند حد ..
تقدرى تقولى إنى مش شاطر فى التعليق ...
خالص
نورتينى مرة تانية
تحياتى

aya يقول...

ازيك يااحمد مش ممكن تكون في رابعه اداب فرنسي لو قريت ايجابات التاج بتاعي هتعرف قصدي انا بمووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووف الفرنسيه واتمني اني اتقنها في الاجازه دي عندي خلفيه يعني مش بطاله يسلام مش مصدقه ياولاد حد اعرفه بيدرس فرنساوي لولولولولولولولولي
عموما اظهرت بلاغتك في العربي